HomeSikkerhed i Forskning

Eksportkontrol og sanktioner

Få viden om, hvordan internationalt samarbejde kan være påvirket af eksportlovgivning og internationale sanktioner.

Eksportkontrol og sanktioner

Forpligtelse for tilknyttede ved Aalborg Universitet

Alle tilknyttet Aalborg Universitet er forpligtet til at overholde lovgivningen om eksportkontrol og sanktioner. Dette omfatter enhver universitetsansat uanset ansættelsesgruppe (både videnskabeligt og administrativt personale), enhver studerende, der er indskrevet på et studie på universitetet og enhver gæsteforsker eller gæstestuderende. Nationalitet eller oprindelsesland er irrelevant for den førnævnte forpligtelse til at overholde lovgivningen.

Eksportkontrol og sanktioner på Aalborg Universitet

Når AAU samarbejder internationalt, gælder der en række eksportrestriktioner og sanktioner, vi skal overholde. I de fleste tilfælde er den relevante lovgivning national eller udstedt af EU's institutioner. Når det er relevant, er det også nødvendigt at overholde eksportkontrol og sanktioner udstedt af USA.

Kontraktenheden understøtter universitetets fakulteter og institutter med at sikre, at AAU overholder disse regler. Dette sker blandt andet ved, at vi foretager eksport risikovurderinger, når AAU indgår aftaler om internationalt samarbejde på udvalgte forskningsområder.

Begrebsdefinitioner

Eksportkontrol og eksportlicens